Sokszor látom azt, hogy a marketingesek csak a leadek szerzésére koncentrálnak, de arra nem, hogy az érdeklődőket vásárlóvá is tegyék.
Ennek általában az lesz az eredménye, hogy az összes figyelmet elszipolyozó marketing gépezet megállás nélkül önti a látogatókat a weboldalra, ám azok lepattannak, és csak nagyon kis részük nyitja ki a pénztárcáját.
Szerencsére ez egy olyan probléma, amire létezik megoldás, hiszen csak egy megfelelő weboldalra van szükség!
Ám ne gondoljuk azt, hogy egyetlen délután alatt mindent rendbehozható, hiszen ez a tevékenység komoly szakértelmet kíván, aminek ma már neve is van: konverzió optimalizálás.
A jó hír viszont az, hogy nem kell marketingesnek lenni ahhoz, hogy egy olyan weboldalunk vagy webshopunk legyen, ami vásárlót csinál az érdeklődőkből, és lojális fanokat a vásárlókból.
A konverzió működése
A weboldalra rengeteg forrásból érkezhetnek látogatók, például:
- Direkt forrásból
- Közösségi médiából
- Keresőmotorokból
- Más oldalakról
- Offline forrásból
A honlap legfőbb feladata általában az, hogy ezeket a látogatókat meggyőzze a weblapon értékesített termék vagy szolgáltatás megvásárlásáról.
Egy tökéletes világban minden látogatóból vásárló lesz — ám a valóság sajnos nem így működik.
A weblap látogatóknak ugyanis csak a töredéke válik vásárlóvá.
Azt, hogy pontosan mit is jelent a “töredék”, a konverzió mutatja meg.
Magát a konverziós rátát %-ban szokták mérni, és azt mutatja meg, hogy 100 látogatóból hányan válnak végül vásárlóvá.
Egy 5%-os konverzió tehát azt jelenti, hogy 100 látogatóból 5 fog végül vásárolni.
A cél: minél nagyobb konverziós ráta elérése, ugyanis minél nagyobb ez a szám, annál jobban és meggyőzőbben van felépítve a weblap, tehát annál több vásárlónk lesz.
A kérdés már csak az, hogy miként érhető el, hogy ez a szám egyre magasabb legyen?
A jól konvertáló weboldal 5 legfontosabb eleme
1. Funkcionalitás
Természetesen minden terméknek, eszköznek, alkalmazásnak vagy szolgáltatásnak az a legfontosabb dolga, hogy működjön, és kielégítse azt a vágyat, ami miatt megvásárolják.
Nincs ez másképp egy weboldal esetében sem, sőt, az online világra különösen igaz, hiszen itt a figyelem egy jóval szűkösebb erőforrás, mint a valóságban.
De mit is jelent pontosan a funkcionalitás?
Azt, hogy a weboldal pontosan úgy működik, ahogy azt a felhasználó elvárja tőle.
Ide tartozik lényegében minden, amit a látogató szemmel láthat – és az is, amit nem.
Amennyiben például rákattint egy gombra, akkor egyrészről látnia kell, hogy valami történik, de közben a háttérfolyamatoknak, a backend-nek is le kell futnia, és meg kell történnie annak, ami miatt a gombra kattintott.
A Webhely Műhely főoldalán például azonnal látható, hogy mi az, amit a következő lépésként meg kell tennie a látogatónak – amennyiben pedig ténylegesen rákattint a gombra, pontosan annak kell történnie, amit a gombon található üzenet sugall.
A funkcionalitás tehát rendkívül szoros összefüggésben van a weboldal kialakításával, a felhasználói élménnyel és a kinézettel – tehát a designnal is!
2. Design
Design alatt azt értjük, ahogy a látogató a weboldalt észleli, tehát főleg a frontend részt, amivel az érdeklődők “fizikailag” is érintkeznek.
A jó weboldal design több feltételnek is megfelel.
Egyrészről a már előbb említett funkcionalitási szempontokra épít, tehát például minden eszközön működővé teszi a weboldalt. Egy modern, működő weboldal ugyanis ma már minden esetben reszponzív – ugyanolyan jól működik számítógépen, tableten, telefonon és minden más eszközön.

A jó design emellett azt is jelenti, hogy kézen fogva vezeti a látogatót. Ez alatt azt értem, hogy a weboldal olyan vizuális hierarchiát követ, ami kijelöli az utat, így a potenciális vásárlók pontosan tudják, hogy miként kell haladniuk a weboldal böngészésével: tudják, hogy scrollozniuk, olvasniuk vagy kattintaniuk kell – a kattintható elemek pedig jól elkülönülnek a weboldal többi részétől, ahogy azt a fentebb ábrázolt képen is bemutattuk.
Végül, de nem utolsó sorban a jó design szép is egyben. Az emberi agy számára ugyanis rendkívül fontos az esztétika, így ha a weboldal kinézete igényes és szépen megkomponált, azzal rendkívül sokat nő a hitelessége.
A hitelesség pedig rendkívül fontos!
3. Hitelesség
Egy weboldal esetében létfontosságú, hogy hű legyen az adott márkához, amit “reklámoz”.
A honlap ugyanis a legfontosabb online eszközünk, ami 0-24 működik, a többi marketing csatornával szemben 100%-ban mi kontrolláljuk, és folyamatosan információval látja el a látogatókat.
A márkaépítéshez tehát elengedhetetlen, hogy a weboldal – és természetesen minden rajta található információ – a brand személyiségét tükrözze.
Ez azt jelenti, hogy a színeknek összhangban kell lenniük a márka színeivel, a stílusnak passzolnia kell a márka által nyújtott általános brand voice-hoz, a tartalom üzenetének pedig mindig illeszkednie kell a márka személyiségébe.
Arra a kérdésre pedig, hogy ezt mennyire sikerül eltalálnunk, az adatok fogják megadni a választ!
4. Adatvezéreltség

Egy jól összerakott weboldal az adatokra támaszkodik.
A weboldal látogatói számára ugyanis teljesen máshogy csapódnak le az üzenetek, mint a cég vezetői fejében, hiszen teljesen más tudásszinttel rendelkeznek az adott termékekről, szolgáltatásról és az egész cég tevékenységéről.
Az adatok emellett rendkívül jó iránytűt nyújtanak minden korábban felsorolt elemhez is, hiszen hamar kiderülnek a funkcionalitáshoz köthető problémák és bugok, hamar meglátszik, ha a design nem logikus vagy megtévesztő, illetve még a hitelességről is rendkívül hasznos információt szolgáltatnak. Amennyiben tehát gyenge egy weboldal konverziója, azt az adatok fogják megmutatni.
Amikor például egy weboldal lassú, az alapvetően két dologból eredhet: a funkcionalitásból vagy a designból.
A működési sebesség hatással van az egész márka hitelességére is, hiszen ahogy korábban is említettük, az internet egy rendkívül ingergazdag környezet, ezért az emberek jóval türelmetlenebbek, mint a valóságban – nem hiába foglalkozunk vele kiemelten.
Ilyenkor tehát célszerű megvizsgálni, hogy a két említett faktor közül (funkcionalitás vagy design) melyik játszhat szerepet. A pantonia.hu egy remek példa, mert az adatok kielemzésekor azt látjuk, hogy elsősorban a látható tartalmat (például képeket) érdemes optimalizálni (például tömöríteni), hiszen funkcionalitásban szépen teljesít a weblap, tehát a kódstruktúrája megfelelően lett összerakva!
Az adatok tehát mindig megmutatják azt, hogy hova érdemes irányítani a figyelmünket, és pontosan milyen változtatásokat és javításokat érdemes eszközölni.
Amennyiben pedig a sok-sok információ alapján elérjük azt, hogy a weboldal funkcionalitása és designja, ezek miatt pedig a hitelessége is rendben van, megkezdődhet a forgalomterelés!
5. Marketing
A marketing, és főleg az online marketing alatt elsősorban azt értjük, hogy látogatókat terelünk az oldalra külső forrásokból.
Több nagy marketing csatorna is létezik, a teljesség igénye nélkül:
- Közösségi média
- PPC
- Affiliate
- PR
A weboldal építés szempontjából talán a keresőoptimalizálás a legfontosabb, hiszen itt közvetlenül is hatással van a weboldal funkcionalitása és designja a marketing hatásfokára, ezáltal a SEO sok hibalehetőséget tartogathat!
Azonban hiba lenne azt hinni, hogy a marketing csak és kizárólag a látogatók weboldalra terelését jelenti, hiszen a marketingesek feladatai közé tartozik az is, hogy meggyőzzék a látogatókat a vásárlásról – tehát a konverzió növelése.
Ebben fontos szerepet játszik természetesen az összes fentebb említett faktor (funkcionalitás, design, hitelesség, adatok és a különböző marketing csatornák is), de emellett a megfelelő tartalom, a marketing üzenetek targetálása és megfogalmazása, a különböző kommunikációs modellek alkalmazása és a jól elhelyezett, meggyőző CTA-k is rendkívül fontosak, csak hogy néhányat említsünk a sok közül!
Képek forrása: Pexels.com; Unsplash.com