online versenytárs elemzés

Online versenytárs elemzés 5 lépésben

Manapság már nem nagyon lehet elképzelni olyan terméket vagy szolgáltatást, amelyből ne lenne egy cégnek konkurenciája, különösen az online térben, ahol határok nélkül bárhol, bárkinek tudunk értékesíteni.

Egy újonnan piacra lépő cég számára kulcsfontosságú, hogy tisztában legyen azzal, kikkel fog weboldala versenyezni rögtön az indulás után. De a már huzamosabb ideje a piacon működő cégek számára is fontos, hogy folyamatosan figyeljék konkurensek tevékenységét, különösen olyan területeken, ahol naponta jelennek meg újabb és újabb vetélytársak.

A weben manapság már számtalan olyan szoftver és technológia áll rendelkezésre, amelyek segítségével a marketingesek és a vállalkozások tulajdonosai folyamatosan szemmel követhetik és kielemezhetik versenytársaik működését és stratégiáját.

Az alábbi cikkben egy öt lépésből álló stratégia segítségével próbálom meg bemutatni az online versenytársak elemzésének módszertanát.

Miért fontos a versenytársakat figyelemmel követni?

A versenytárs elemzés olyan stratégiai kutatási terület, amely a rivális cégekkel kapcsolatos információk gyűjtésére és elemzésére specializálódott.

Ahogy a bevezetőben is említettem, minden cég számára alapvető fontosságú, hogy tisztában legyen azzal, kik a versenytársai és azok milyen stratégiát folytatnak a weben. A versenytárs elemzés teljesen legális tevékenység, amely publikusan hozzáférhető információkat gyűjt és hasonlít össze.

Milyen szoftvereket használhatok versenytárs elemzésre?

Természetesen rengeteg különböző típusú, funkcionalitású és árú szoftver áll rendelkezésre a piacon, amelyek segítségével versenytársaid weboldalait illetve stratégiáját elemezheted. Ezek közül a legnépszerűbbek az alábbiak:

Ez a szoftverek általában egy csomagban tartalmaznak minden olyan funkciót, amely a versenytárs elemzéshez szükséges:

  • Google helyezés figyelő
  • Oldalra mutató linkek vizsgálata
  • Weboldal tartalom analitika
  • Kulcsszó kutatás és elemzés
  • Oldalra mutató linkek vizsgálata

Nézzük, hogy milyen lépésekből áll a versenytárs elemzés folyamata:

1. Azonosítsd az első 10 legerősebb versenytársat

Amikor megkérdezem az ügyfeleimet, hogy tudják-e kik a versenytársaik, akkor az esetek nagy részében fel tudnak sorolni pár céget, de ezek az információk jellemzően offline forrásokból származnak. Mivel az online versenytársak jelentősen eltérhetnek az offline versenytársaktól, ezért meghatározásuk sem egyszerű folyamat.

Az első lépést általában a kulcsszó kutatással kezdjük. Ebben a fázisban megpróbáljuk meghatározni az összes olyan kereső kifejezést, amelyekre a potenciális ügyfelek kereshetnek. Minél több terméke és minél több szolgáltatása van egy cégnek, annál összetettebb lesz ez a folyamat.

A kulcsszó kutatás során vegyesen támaszkodunk különböző szoftverek által adott eredményekre illetve több személy által összeállított és letesztelt listákra.

Miután összesítettük a különböző forrásból származó, különböző módszerekkel összeállított kulcsszó listáinkat, utána megnézzük, hogy ezekre a kifejezésekre havonta átlagosan hány keresés jut. Ennek eredménye alapján kitöröljük azokat a kereső kifejezéseket, amelyekre elhanyagolhatóan kevesen keresnek.

A következő lépésben megnézzük a Google találati listákat mindegyik kereső kifejezésre és összegyűjtjük őket egy excel táblázatba. A kapott táblázat eredményeinek összesítése után lesz egy 10 cégből (weboldalból) álló listánk, akiket a legerősebb konkurenseknek tekinthetünk.

2. A versenytársak tartalmának elemzése és összehasonlítása

Miután azonosítottuk az online versenytársakat, megvizsgáljuk egy kicsit közelebbről a weboldalaikat, hogy megtudjuk, milyen stratégiát folytatnak. A weboldal tartalom alapos elemzése sokat segíthet abban, hogy az adott konkurens fölé kerekedhessünk.

Az alábbi weboldal tartalmakat érdemes górcső alá venni:

  • Blog cikkek
  • eKönyvek
  • Videók
  • Webináriumok
  • Podcastok
  • Prezentációk
  • GYIK-ek
  • Sajtóközlemények
  • Esettanulmányok
  • Hírek
  • Termék és szolgáltatás bemutatók
  • Vásárlási útmutatók

Amint beazonosítottad milyen tartalmaik vannak, megvizsgálhatod azok mennyiségét, minőségét, frissítési gyakoriságát. Amint ezeknek az információknak a birtokában leszel, tudni fogod, hogy a saját stratégiádat hogyan módosítsd annak érdekében, hogy felvedd a konkurensekkel a versenyt.

3. SEO elemzés

Ha nagyjából hasonló tartalmaid vannak, a konkurensekkel azonos frissítési gyakorisággal és minőségben, akkor itt az idő megvizsgálni SEO oldalról a dolgokat. Ebben a lépésben érdemes egy alapos SEO átvilágításnak alávetni a cégeket és megnézni, hogy pontosan milyen …

  • technikai
  • on-site
  • off-site

SEO stratégiát folytatnak. Nézd meg, hogy a weboldalukat hogyan SEOzzák, milyen a cikkeikben a kulcsszó sűrűség, milyen tartalmakat milyen kulcsszavakra optimalizálnak, milyen belső és küldő linkjeik vannak. Ezekből az információkból nagyon sokat lehet meríteni.

A SEO elemzéshez az alábbi területeket mindenképpen javasolt hozzávenni:

  • Betöltődési sebesség
  • Reszponzívitás a weboldalon
  • Felhasználói élmény elemzés
  • Legnépszerűbb tartalmak
  • Legfontosabb kulcsszavak
  • Legjobb helyezések
  • Becsült organikus forgalom

4. Közösségi média jelenlét

Cége válogatja, hogy a Google-t célozzák meg a látogatók bevonzására vagy esetleg a közösségi médiában aktívabbak. Éppen ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni a közösségi médiára vonatkozó elemzést sem.

Első körben nézd meg, hogy milyen közösségi média platformokon vannak jelen a versenytársak, melyiket milyen gyakorisággal használják és milyen jellegű tartalmakat töltenek fel.

A követők száma mindenhol publikus, így elég pontos képet kapsz ez alapján arról, hogy milyen sikereket tudtak elérni.

Az alábbi közösségi média platformokat mindenképpen érdemes megvizsgálni:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Instagram

A legnépszerűbb közösségi média oldalak mellett azt is érdemes megnézni, hogy milyen más – kevésbé népszerű – social site-okon vannak még jelen és ott mennyire aktívak.

Egy-egy közösségi média felületnél az alábbi tényezőket érdemes figyelni:

  • Jelen van az adott csatornán?
  • Mekkora a követői bázis?
  • Valós, releváns, aktív követőkről van szó?
  • Milyen típusú tartalmakat posztolnak?
  • Milyen gyakran posztolnak?
  • Posztjaik mennyi emberhez jutnak el?
  • Milyen hangvételben, stílusban posztolnak?

5. Fejlesztésre javasolt területek

Ha készen vagy az itt említett területek elemzésével, akkor nagy valószínűséggel már sokkal tisztábban látod a helyzeted a konkurensekkel szemben a weben.

Állíts össze egy listát és priorizáld a feladatokat aszerint, hogy hol, mivel tudsz költségben és időben a leghatékonyabban lépni annak érdekében, hogy utolért a versenytársaid színvonalát.

A dolgok általában egymással összefüggenek. Tehát ha nincs tartalmad egy adott kulcsszóra, akkor írni kell. Ha írsz, akkor abból valószínűleg blog cikk lesz. Tehát ha még nincs blogod, akkor fejleszteni kell egyet.

Ha már van blogod és blog cikked bele, akkor lehet ezt a tartalmat SEOzni és mehet fel a megosztásként a közösségi média oldalaidra, tehát ott is aktivitást generál. Ráadásul ezekből a tartalmakból már lehet rendszeresen hírlevelet is küldeni, tehát beindulhat a hírlevél feliratkozók gyűjtése is.

És ha már van egy szuper blog cikked egy adott kulcsszóra kihegyezve, akkor lehet, hogy érdemes hirdetéseket is futtatni rá, hogy minél több potenciális ügyfélt tudj elérni.

Jó munkát kívánok!

Kép forrása: Alpha Stock Images / Szerző: Nick Youngson / Licence: CC BY-SA 3.0