A keresőbarát weboldalak legfőbb célja az, hogy forgalmat tereljenek a termékeinkhez vagy szolgáltatásainkhoz – mindezt organikusan, ingyen.
A keresőoptimalizálás – vagy más néven SEO – az online marketing egyik legfontosabb és leghatékonyabb ága.
Ahhoz azonban, hogy komoly eredményeket érhessünk el vele, egy olyan weboldalra lesz szükségünk, ami maradéktalanul kielégíti nem csak a weboldal látogatók igényeit, de az oldalt vizsgáló keresőrobotokét is.
Amennyiben ez sikerül, a jutalmunk az organikus forgalom növekedése lesz, ami folyamatosan és ingyenesen fog érdeklődőket hozni az oldalunkra.
Amennyiben viszont nem sikerül, és elkövetjük a most következő hibák valamelyikét, az organikus forgalom beszakadhat, és az ingyenes és folyamatos látogató-áramlás nagyon meg fog csappanni, vagy akár teljesen meg is szűnhet.
A legnagyobb SEO csapdák a weboldal készítés során
Mobil forgalom figyelmen kívül hagyása

Ma már nem kérdés, hogy sokkal többen használják az internetet telefonról, mint számítógépről.
Emiatt a Google nemrégiben bevezette a “mobile first” indexálást, ami azt jelenti, hogy a keresőrobotjai minden egyes weboldalt úgy vizsgálnak meg, mintha mobilon történne a látogatás.
Bár ma már nem szabadna, hogy ez bármelyik weboldal tulajdonosnak is problémát okozzon, de mégis akadnak olyanok, akiknek az oldala nem mobilbarát.
A reszponzív design ma már nem csak erősen ajánlott, de kötelező!
Ez azt jelenti, hogy minden egyes képernyőméreten és eszközön ugyanolyan jól, gyakorlatilag hibátlanul kell funkcionálnia az oldalnak – nem számít, hogy a készülék egy asztali számítógép, egy laptop, egy tablet vagy egy telefon.
Amelyik oldal ennek a feltételnek nem felel meg, az nem fog tudni érvényesülni a jövőben – sem a keresési találatokban, sem a látogatók szemében.
Weboldal sebesség optimalizálás
Minden egyes késéssel vagy betöltéssel eltelt másodperc sok-sok százalékkal csökkenti a weboldalak konverzióját.
Minden túlzott méretű weboldal elem felesleges mobilnetet szív le a weboldal látogatóitól.
Minden lassú weboldal hozzájárul a márka csorbulásához, hiszen minél lassabb a weboldal, annál inkább összekötjük azt a márka és a termék minőségével.
A weboldal betöltési idejének javítása ezért az egyik legfontosabb tevékenység, amivel egy weboldal tulajdonos foglalkozhat.
Nem hiába helyezek én is – a Webhely Műhelynél – ekkora hangsúlyt a sebesség optimalizálásra.
A lassú betöltési sebességet általában a rossz kódstruktúra, a nem megfelelően optimalizált weboldal elemek és képek, a túlzott plugin használat vagy a gyenge minőségű tárhely okozza – hogy csak néhányat említsünk.
Amint ezeket rendbehozzák, a betöltési sebesség másodpercekkel rövidül meg, ami egy olyan gyors és intenzív környezetben, mint az internet, rengeteg időnek számít.
Ékes példája ennek az egyik kávés oldalon történt optimalizálás, ahol néhány órás munkával igazán szembeötlő különbség rajzolódott ki még úgy is, hogy az optimalizálás előtt sem volt lassú az oldal.
Egy lassú weboldallal folyamatosan ügyfeleket és pénzt veszítünk, ezért a weboldal sebesség elemzése és optimalizálása hihetetlenül fontos!
Dedikált aloldalak nélkülözése
Bár ez a probléma szerencsére nem számít gyakorinak, de aki elköveti, az garantáltan búcsút mondhat az organikus forgalomnak.
A Google és a többi keresőmotor főleg a részletes, egyetlen témáról szóló dedikált oldalakat – például egy termék- vagy kategóriaoldalt, cikket vagy landoló oldalt – részesíti előnyben az olyan oldalakhoz képest, amelyek mindent (is) tartalmaznak.
Minél inkább egy adott kulcsszóra van optimalizálva egy aloldal, annál nagyobb esélye van jó helyen szerepelni a keresési találatokban.
Logikus is, hiszen a Google algoritmus legfontosabb faktorai között olyanok szerepelnek, mint:
- Az adott aloldal címe
- Az adott aloldal URL címe
- Az adott aloldal alcímeiben szereplő kifejezések
Amennyiben egyetlen aloldallal vagy cikkel szeretnénk első helyen szerepelni minden egyes fontos üzleti kifejezésünkre, akkor minden fontos kulcsszavunkat szerepeltetnünk kellene az URL-ben, a címben és az alcímekben is.
Erre azonban nincs lehetőség, hiszen a Google a rövid URL-eket és alcímeket, illetve a ~60 karakter alatti címeket részesíti előnyben.
A legnagyobb SEO hibák a weboldal újratervezésekor
Az SSL tanúsítvány hiánya (HTTPS helyett HTTP)
A HTTPS weboldalak ma már olyannyira alapnak számítanak, hogy az ember azt hinné teljesen felesleges megemlíteni, hiszen minden új weboldal SSL tanúsítvánnyal készül.
A probléma nem is az új weboldalak fejlesztésekor történik, hanem a régi oldalak újratervezésekor. A karbantartás és az újredesignolás ugyanis remek alkalmat teremt arra, hogy fejlődjünk a korral és beszerezzük az SSL tanúsítványt, de sajnos rengeteg weboldal tulajdonos esik bele abba a csapdába, hogy nem használják ki a beütemezett fejlesztést, és a weboldaluk ugyanúgy HTTP oldalként üzemel tovább – ez pedig óriási gond, több szempontból is.
Egyrészről a Google ma már bünteti az SSL tanúsítvánnyal nem rendelkező weblapokat, így akinek HTTP-vel kezdődik a címe, annak jóval kevesebb esélye lesz jó helyezéseket szerezni a keresési találatokban.
Másrészről a különböző fizetési megoldások – például a SimplePay – csak akkor engedélyezik a fizetési tranzakciókat egy oldalon, amennyiben az rendelkezik SSL tanúsítvánnyal.
Míg a HTTPS néhány éve még csak egy “erősen ajánlott megoldás” volt, addig ma már lehetetlen nélküle létezni – ezt pedig a weboldal látogatók is tudják, hiszen a böngészők figyelmeztetik őket, amikor egy nem biztonságos oldalt böngésznek.
Ekkor egy felkiáltójel jelenik meg, mellette pedig egy felirat: “Nem biztonságos”.
Amikor viszont egy SSL tanúsítvánnyal rendelkező oldalon járunk, abban az esetben egy zárt lakat látható, így jelezve, hogy a weboldal biztonságos, a kommunikáció tehát titkosított csatornán történik:
Tartalom ismétlődés, duplikáció
A Google egyik legfontosabb alapelve, hogy csak és kizárólag egyedi tartalmak szerepelhetnek a keresési találatai között.
Ez azt jelenti, hogy:
- Nem létezhet két ugyanolyan oldal vagy tartalom
- A plágium bármely formája tiltott
- A hivatkozás viszont megengedett, sőt erőteljesen támogatott
A keresőoptimalizálás szakértők például egyetértenek abban, hogy amennyiben egy tartalom rendelkezik 1-2 kimenő linkkel, sokkal könnyebben tud jó helyezéseket elérni a keresési találatokban.
Ennek az oka valószínűleg az, hogy a Google algoritmusa tisztában van azzal, hogy bár a plágium elítélendő és rossz, de a saját, elfogult és hiteltelen információk is rengeteg kárt okoznak, ezért ha valamit kijelentünk, az sokkal nagyobb eséllyel lesz valós, ha az információ forrását is megemlítjük.
Az átirányítások helytelen kezelése, elhanyagolása
A weboldal újratervezés egyik legfontosabb lépése az, hogy megszüntessük a zombi oldalakat – azokat a dedikált aloldalakat, amelyek nem terelnek organikus – vagy bármilyen más – forgalmat az oldalunkra, tehát amelyeken egy lélek sem jár.
Ezekben az esetekben azonban nem érdemes teljesen letörölni az adott aloldalt, hiszen mutathatnak rá például hivatkozások saját- vagy más oldalakról, így a letörlésével 404-es hibát fognak kapni azok, akik a link segítségével mégis meglátogatnák az aloldalt.
Sokkal célszerűbb ezeket a megszüntetett oldalakat átirányítani egy olyanra, ami hasonlóan releváns lehet a látogatóknak.
Ugyanez a helyzet a rebrandingnél, tehát mikor egy márka új nevet kap, ezért az egész domaint átköltöztetik egy új címre, az összes aloldallal és tartalommal együtt.
Egy kis oldalnál ez még nem szokott probléma lenni, ám egy több ezer termék- és kategóriaoldallal rendelkező webshopnál már komoly fejtörést okozhat, hogy minden egyes aloldalt átirányítsunk egy új változathoz.
Amennyiben ez nem történik meg, abban az esetben a duplikációk miatt komoly forgalom zuhanással számolhatunk a későbbiekben.
Rengeteg olyan veszély van tehát, amire egy weboldal fejlesztésekor vagy újratervezésekor oda kell figyelni.
Mivel ezek a csapdák még a szakemberek számára is sokszor komoly fejtörést okoznak, ezért célszerű olyan weboldal készítő céget megbízni a feladattal, aki biztosan és hibátlanul el tudja látni a feladatot.
Képek forrása: Pexels.com