Így gyorsíthatsz ügyfélként a honlapkészítés folyamatán!

Szerző: | ápr 17, 2020

monitor

Egy egyszerűbb felépítésű, néhány oldalas céges bemutatkozó weboldal ideális esetben néhány nap alatt elkészíthető, azonban ennek ellenére gyakran előfordul, hogy ennél lényegesen tovább tart.

A cikk első felében azokat a lépéseket mutatom be, melyekkel ügyfélként segíthetsz, hogy a honlapkészítés folyamata minél gyorsabb és gördülékenyebb legyen. Íme 3 dolog, amivel felgyorsíthatod a honlapkészítést!

Rendszeres, aktív kommunikáció

Az egyik ilyen dolog a rendszeres, aktív kommunikáció. A részletes igényfelméréssel rengeteg későbbi kérdés megelőzhető, azonban még így is akadhatnak olyan szituációk, amikor a webesednek válaszra van szüksége a feladat folytatásához.

Ezekre a kérdésekre próbálj meg a lehető leggyorsabban válaszolni, mivel neked is az az érdeked, hogy minél kevesebbet álljon emiatt a munka.

Természetesen mindenkinek ezernyi a tennivalója, és nem várható el azonnali válasz, de ha belevágsz a honlapkészítésbe, akkor szakítani kell egy kis időt rá és nem érdemes napokig, hetekig halogatni a választ.

Konkrét utasítások

Az előbbi ponthoz valamelyest kapcsolódik, hogy próbáld megelőzni a kérdéseket! Mire gondolok? Szeretnél egy módosítást kérni, de nem elég konkrétak az utasítások, nem egyértelmű a feladat. Ilyenkor újabb egyeztetés szükséges, amivel megy az idő és addig áll a munka.

Ahelyett, hogy „szeretném megváltoztatni a cím betűméretét”, sokkal konkrétabb, ha készítesz róla egy képernyőmentést, bejelölöd, hogy melyik oldalon, melyik címet szeretnéd módosítani, és leírod, hogy teszem azt 20%-al szeretnéd növelni a betűméretet, mert nem elég hangsúlyos.

Ez egy konkrét, pontos információ, amire nem kell visszakérdezni és nagyon gyorsan végrehajtható. Több módosítás esetén ezeket gyűjts össze egy dokumentumba, nézd át alaposan a weboldalt, és egyben küldd el a webesednek a kéréseidet. Ezzel szintén felesleges köröket spórolsz meg mindkettőtöknek.

Honlapkészítéshez szükséges anyagok összekészítése és elküldése

A weboldal gyors elkészítéséhez nélkülözhetetlen, hogy minden belépési adat, képi és szöveges tartalom, rendelkezésre álljon már a projekt elején.

Ha ezek nincsenek összekészítve, és csak részletekben kapja meg őket a webes, akkor a folyamat rendkívül lelassul, mivel csak szakaszosan, többször, keveset tud dolgozni a weboldalon.

Hogy szemléltessem. 8 óra munkát el lehet végezni 1 munkanap alatt (1×8óra), és 8 munkanap, azaz másfél hét alatt is (8×1óra). Könnyen belátható, hogy mindkét fél érdeke, hogy egy 1 napos munka, ne húzódjon el másfél hétre, egy 2 napos 3 hétre és így tovább.

Ha minden szükséges anyag, rendelkezésre áll, a webesed számára jóval tervezhetőbb a munkafolyamat, a kész weboldal sokkal hamarabb átadható, amivel az ügyfélként te is jól jársz.

A szükséges anyagok összegyűjtése, rendszerezése és leadása kétségtelenül időigényes, azonban hosszabb távon sokkal jobban jársz vele, mintha részletekben teszed mindezt.

Elsőre valószínűleg kissé ijesztőnek fog tűnni, hogy mennyi dolgot érdemes összeszedni, nem tudod, hogyan fogj hozzá, de ha végigolvasod ezt a bejegyzést, szerintem már sokkal könnyebb dolgod lesz. 🙂

A cikk tovább részében az alábbi témákat járom körül, bízom benne, hogy hasznos lesz számodra:

  • Milyen anyagokra (adatok, képek, szövegek) van szükség a honlapkészítéshez?
  • Hogyan érdemes elküldeni az anyagokat a fejlesztődnek?
  • Melyek a leggyakoribb hibák az anyagleadás során?
  • Melyik anyagot milyen formátumban, méretben érdemes elküldeni?

Milyen anyagokra van szükség a honlapkészítéshez?

Belépési adatok, közösségi oldalak, analitika, kötelező jogi elemek

Tárhelyhez tartozó belépési adatok

Tárhely vásárlás és domain regisztráció után a tárhely szolgáltató emailben elküldi a tárhelyhez tartozó belépési adatokat, ezekre az adatokra mindenképpen szükség lesz a honlapkészítéshez:

  • Tárhely szolgáltató neve, tárhely adminisztrációs felületének linkje (cPanel vagy a tárhely szolgáltatónál lévő ügyfélfiók)
  • Felhasználónév és jelszó
  • Adatbázis felhasználónév és jelszó (amennyiben van cPanel, erre nincs szükség)
  • Ftp felhasználónév és jelszó (amennyiben van cPanel, erre nincs szükség)

Közösségi oldalak feltűntetéséhez szükséges adatok

  • Facebook oldal linkje
  • Egyéb közösségi oldalak linkjei, ha vannak (Twitter, Youtube, Instagram stb.)

Google Analytics és Google Search Console bekötéséhez:

  • Gmail-es email cím és jelszó

Impresszumhoz szükséges adatok

  • Cég/EV hivatalos neve
  • Székhely+telephely (ha nincs, akkor a magánszemély lakcíme)
  • Elérhetőségek: név, cím, telefonszám, email cím
  • Nyilvántartásba vevő hatóság (cégbíróság v. törvényszék)
  • Adószám; Nyilvántartási szám; Cégjegyzékszám
  • Hatósági engedély (ha engedélyköteles tevékenységről van szó)+engedélyező hatóság neve, elérhetőségi adatai, engedély száma
  • Kamara megnevezése, ha tagja vagy
  • Tárhely szolgáltató adatai:
    • tárhely szolgáltató neve
    • tárhely szolgáltató székhelye; tárhely szolgáltató címe
    • tárhely szolgáltató telefonszáma
    • tárhely szolgáltató email címe

Adatkezelés és ÁSZF

  • Adatkezelési tájékoztató, mely a sütik (cookie-k) kezelésére vonatkozó információkat is tartalmaz
  • Ha a jogszabályok szerint kötelező ÁSZF-t közzétenni, jogszerű ÁSZF
  • Idegen nyelvű weboldal esetében a jogszabályoknak megfelelő tájékoztató szövegek (Cookie Policy, Privacy Policy, Terms of Use stb.)

Weboldal kialakításához szükségek képek, videók és szövegek

A felhasznált képek fontos elemei a weboldalnak, igazán szép, látványos honlapot, jó minőségű és megfelelő méretű képekkel lehet készíteni. Ezek lehetnek saját vagy profi fotós által készített képek, vásárolt stock fotók (pl. freepik.com, shutterstock.com), ingyenes stock fotók (pl. pixabay.com, pexels.com) egyaránt.

Semmi esetre se használd más weboldalak vagy konkurensek képeit a szerzői jogok miatt! Ez egyébként sem túl szerencsés, amikor épp az egyedi online megjelenésed kialakítása a cél.

Ha ingyenes vagy vásárolt képeket használsz, próbáld a legkifejezőbb, legkevésbé agyonhasznált képeket kiválasztani. Az egységesebb megjelenés szempontjából, jó megoldás lehet, ha ugyanabból a fotósorozatból választasz több képet.

A képeket minden esetben beszédes fájlnevekkel lásd el! A fényképezőgépek automatikusan generálnak egy fájlnevet a képeknek pl. DSC_100.jpg.

Ezek az elnevezések nem sokat árulnak el a fejlesztőd számára, amikor több tucat ilyen képet kap, másrészt a képek keresőoptimalizálása szempontjából sem előnyösek. Ha például a választott kép karosszériajavítást ábrázol, akkor nevezd át a képet pl. karosszeria-javitas-ra.

Képek

  • Cég logója: célszerű átlátszó hátterű változatot (is) küldeni, mivel ez jól használható szinte bármilyen hátterű fejlécben, láblécben. Logóból több méret is küldhető. Ajánlott formátum a png, de ha meg vannak a grafikustól kapott fájlok, ezek elküldése is hasznos.
  • Fejlécben használható fekvő kép/ slider esetén több kép (ajánlott méret legalább: 1920x1080px; 1920×1440 vagy nagyobb méret; formátum jpg)
  • Szolgáltatások illusztrálása, bemutatkozó oldalra, kezdőlapra szánt képek (néhány ajánlott méret: 1440x900px,1280x720px, 1024x768px, 800x600px; formátum jpg)
  • Galéria készítésére szánt képek pl. referenciák (néhány ajánlott méret: 1440x900px,1280x720px, 1024x768px, 800x600px; formátum jpg)
  • Egyéb képek pl. portré, munkatársakról kép, ügyfélvéleményhez ügyfelekről kép stb. (ajánlott méret: legalább 800×800, álló kép is lehet pl. 800×1280; formátum jpg)

Videók (opcionális)

Ha van Youtube-ra, Vimeo-ra vagy Facebook-ra feltöltött videód, akkor lehetőséged van azok felhasználására is. Ebben az esetben küldd, el a videó linkjét a fejlesztődnek.

Szövegek

A Google keresőben előnyt élveznek a tartalomban gazdag, egyedi szövegezésű weboldalak, ezért mindenképp ilyen szövegekkel célszerű feltölteni a honlapot. Más oldalakról másolt szöveget nem érdemes használni és nem is túl etikus.

A weboldalra kerülő szövegek esetében érdemes a szolgáltatást bemutatni, hogyan segíthet a leendő ügyfélnek, milyen problémákra jelent megoldást, hogyan vehető igénybe és így tovább. Próbáld körüljárni a témát, megválaszolni a leendő ügyfelek kérdéseit, problémáit.

Ha nehézséget okoz a szövegírás, vagy egyszerűen nincs időd és energiád erre, számos szövegíró szolgáltatás közül tudsz választani.

Néhány ötlet szövegíráshoz:

  • Rövid ismertető a cégről
  • Szolgáltatások ismertetése
  • Referenciák listája
  • Ügyfélvélemények (névvel és cégnévvel) – opcionális, de növeli a cég hitelességét az ügyfélvélemények használata
  • Cselekvésre ösztönző mondatok
  • Szlogen

Hogyan érdemes elküldeni az anyagokat a fejlesztőnek?

A fenti adatokat, valamint szöveges és képi tartalmakat összekészítve, rendszerezve, online tárhelyre feltöltve egyben érdemes elküldened.

Online tárhelyek

Az anyagok rendszerezett feltöltésére és megosztására, nagyon jó megoldás a Google Drive, ami minden gmail-es email címmel rendelkező ember számára ingyenesen elérhető, valamint a szintén ingyenes OneDrive, amihez outlook.com-os email címre van szükség.

A leghatékonyabb megoldás, ha valamelyik online tárhelyen létrehozol egy Honlapkészítés mappát, és ebbe töltöd fel az anyagokat, majd pedig megosztod a honlapkészítést végző személlyel.

A megosztási link birtokában minden anyag kéznél lesz, ami a munkához szükséges, ezzel megelőzhető a végeláthatatlan email folyam, az óriási csatolmányok és az anyagok eltűnése.

Ezeket az online tárhelyeket nagyon egyszerű kezelni, felületük magyar nyelvű és nagyon sok online segédlet is található hozzájuk, ezek közül gyűjtöttem össze néhányat (kattint a témára az olvasáshoz):

Óriás csatolmány küldése WeTransfer segítségével

Ha egyik megoldás sem szimpatikus és mindenképp emailben szeretnél anyagot küldeni, akkor a WeTransfer nevű ingyenes szolgáltatást érdemes használni, ami óriás csatolmány elküldését teszi lehetővé emailben 2GB-os fájlméretig.

  • Első lépésként készíts egy honlapkészítés mappát a számítógépeden és ebbe gyűjts össze minden szükséges anyagot.
  • Másik lépésként tömörítsd a mappát zip vagy rar formátumba.
  • Harmadik lépésként töltsd fel a zip vagy rar fájlt és add meg a címzett email címét

WeTransfer linkje: https://wetransfer.com/

WeTransfer segédlet: https://wetransfer.com/help

Gyakori hibák az anyagleadásnál

Email csatolmányként történő küldés

Ha email csatolmányként történik az anyagok küldése, az több szempontból sem szerencsés megoldás:

  • Lassítja a honlapkészítés folyamatát, mivel nem áll egyszerre rendelkezésre az összes adat, képi és szöveges tartalom (a csatolmány fájl mérete maximalizálva van, szinte biztos, hogy több emailben lehet csak átküldeni mindent).
  • Rövid idő múlva átláthatatlanná válik a levelezés, emiatt egyes információk elkallódhatnak.
  • A rengeteg csatolmány az email fiók méretét is folyamatosan növeli.

Képek, szövegek az email törzsébe vannak beágyazva

Gyakran előfordul, hogy a képek, esetleg szövegek is az email törzsében, beágyazva kerülnek küldésre, ez, ha lehet még rosszabb megoldás, mint a csatolmány, mivel plusz munka az anyagok lementése, és minden olyan hátrány jelentkezik, mint a csatolmányként való küldésnél.

Szakaszosan történik az anyagleadás

Ahogy a bevezetőben már utaltam rá, a legegyszerűbb céges bemutatkozó weboldal elkészítése is több hetes, vagy még hosszabb tortúrává válhat, ha a honlapkészítéshez szükséges anyagok leadása nem a projekt elkezdésekor egyben, hanem részletekben történik.

Ilyen esetben a munkafolyamat mindig megakad, a webes több részletben és egyszerre csak keveset tud dolgozni a weboldalon, így az átadás ideje kitolódik, miközben a munkaórák száma nem feltétlenül növekedett.

Nem megfelelő fájlformátumok használata

Korábbi munkáim során tapasztaltam, hogy bár az anyagleadásnál sokakban meg van a szándék a rendszerezésre (képek összegyűjtése, szövegek összeállítása), a megfelelő fájlformátumok és küldési módok kiválasztása néha problémát jelent.

Így történt meg, hogy képeket szöveges dokumentumba ágyazva kaptam, de olyan eset is előfordult, hogy a weboldalhoz szükséges szöveg a kép formátumban küldött oldal vázlatra volt írva. Utóbbi végül legépeltem inkább, hogy ne lassítsam a munkát újabb anyagbekéréssel.

Ezeket az anyagokat ilyen formában nagyon nehéz felhasználni, sok időt vesz igénybe, az átalakításuk olyan formátumba, ami már használható.

Végezetül, álljon itt egy gyors összefoglaló, hogy az egyes anyagokat milyen formátumban érdemes küldeni:

  • Tárhely belépési adatok; Google Analitika belépési adatai: txt (jegyzettömb kiterjesztése), doc; docx, pdf (Microsoft Office; Google Dokumentumok kiterjesztése)
  • Minden szöveges tartalom, beleértve az impresszum, adatkezelési tájékoztató, ÁSZF, szolgáltatások, ügyfélvélemények, szlogenek, referenciák szövegét: txt, doc docx, pdf.
  • Videók, közösségi oldalak linkjei: txt, doc docx, pdf.
  • Színek kódja, betűtípusok neve, formázása, ha van arculatod: txt, doc docx, pdf.
  • Logó: png (kép formátum); psd, eps, ai (Adobe grafikai programok kiterjesztései)
  • Minden más képi tartalom, beleértve a fejléchez, sliderhez, szolgáltatásokhoz, galériákhoz, referenciákhoz, ügyfélvéleményekhez, kollégák bemutatásához használt képeket: jpg (kép formátum, ilyen kiterjesztésű képeket készít a fényképezőgép, a telefon, és ilyen képeket tudsz letölteni és vásárolni).
  • Weboldal vázlat, ha van ilyen: jpg kép formátumban és pdf formátumban is küldhető.

Ha keresőbarát 1 oldalas bemutatkozó oldalra, vagy céges weboldalra van szükséged, az alábbi oldalon kérhetsz tőlem ajánlatot: Ingyenes ajánlatkérés

Ha segítségre van szükséged, hogy melyik szolgáltatót bízd meg a kész weboldalad keresőoptimalizálásával vagy online hirdetéseid kezelésével, írj nekem a hello@webhelymuhely.hu címre, segítek a döntésben.

Kép forrása: Pexels.com

Archívum

Mivel teltek az elmúlt hetek…

Mivel teltek az elmúlt hetek…

Affiliate tájékoztató: A bejegyzésben affiliate linkek találhatók, ami azt jelenti, hogy ha a linkre kattintást követően...

Copy link