Hegedűs Zoltántól (gremmedia.hu) kaptam ezt a részletes írást, melyben a Google találati listájának legfontosabb elemeit mutatja be részletesen.
Melyek a legfontosabb elemei a Google találati listájának?
Amikor elkezdtem SEO-val foglalkozni, nem is sejtettem, hogy mennyire fontos az, hogy megértsük, pontosan miből áll a találati lista. Hiszen, gondoljunk csak bele: 20 évvel ez előtt a Google találati listája nem állt másból, mint sima, organikus (természetes) találatokból: 10 db link alkotta az első találati oldalt, az alatta elhelyezkedő rövid leírásokkal.
Habár elsősorban még ma is az organikus, tehát a nem fizetett kattintásoknak van igazi térhódítása, nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy milyen más elemei vannak a találati listának, és ez mennyire jellemző a mi versenyünkben. Ugyanis a SEO tervet vagy a kulcsszótervet nagyban befolyásolhatja ez. Habár egy jó minőségű, ezzel foglalkozó blogon is rengeteget tanulhatunk a SEO-ról, a Webhely Műhely blogja is nagyon színvonalas ilyen téren.
Melyek a Google találati listájának egyéb elemei?
Azt már mindenki tudja, hogy az organikus (nem fizetett, sima találatok) a leggyakoribb elemek. Ezen felül vannak egyéb elemek, amik nagyban befolyásolhatják az átkattintási arányt. Melyek ezek?
Google Ads hirdetések
A Google Ads hirdetések nem más, mint a fizetett hirdetések a találati listán. Ekkor a kattintható linktől balra egy kis „hirdetés” szócska jelenik meg, ami annyit jelent, hogy valaki fizetett azért, hogy felkerüljön a találati listán a legjobb helyekre. Amennyiben valaki ezekre kattint, akkor ezért egy összeget vonnak le a hirdetőtől.
Felmerülhet a kérdés: mennyiben rontja a teljes kattintásaink számát, amennyiben egy nagyobb versenyben mondjuk 3 konkurens fél elénk kerül? A válasz az, hogy nagyon is. A találati listán az első hely visz el jellemzően 30-40% kattintást. Az ötödik hely már csak 10% körüli értéket kap. A valóság az, hogy még abszolút első organikus helyezéssel is csak kb. 10% kattintási arányra számíthatunk, ha nagy a verseny és sokan költenek Google Ads-ra.
Google képtalálatok
A Google képtalálatok sokszor nagyon jelentősek lehetnek. Különösen akkor jelenhetnek meg a találati listán, ha a Google vizualitást is feltételez a keresési eredményekkel kapcsolatban. Például a „fehér kanapék” kifejezés ilyennek számít, és a találati eredmények ezzel nyitnak a keresőben:
Ne felejtsük el, hogy az összes keresés már eleve 12%-ban kép alapú a Googleban. Ugyanis a fenti fülön lehet választani külön képkeresési funkciót is. A képkeresési kattintások tulajdonosa pedig azzal gazdagodik, hogy a weboldalon landol a kattintó felhasználó.
Azonnali válaszok
Sok esetben figyelhető meg, hogy a Google egy kérdésre azonnali választ ad. Például, ha beütjük a keresőbe, hogy „hány éves az elnök” akkor az alábbi látvány fogad majd minket. Azért ebből érezhető, hogy azok a weboldalak, amelyek kifejezetten erre a kérdésre adnak választ, rengeteg átkattintástól eshetnek el.
Mikor a kulcsszótervet megalkotjuk, vegyük figyelembe, hogy előjöhet-e ilyesmi bármelyik kulcsszavunk esetén. AdSense oldalak tervezésénél is nagyon fontos szem előtt tartani ezt a kérdést.
Videós tartalmak
A videós tartalmak esszenciális részét képezik a találati listának és képezték mindig is. Tipikusan jön elő „hogyan kell” kérdéseknél és zeneszámoknál. Ha beütjük a keresőbe, hogy „singing in the rain” akkor az alábbi elemek is megjelennek a találati listán-de van olyan is, amikor a legelső találat kompletten egy hatalmas „featured” videó.
A videók három formája létezik a találati listán.
- Featured videó: kiemelt videó, ami legfelül jelenik meg, hatalmas helyet elfoglalva
- Videó Carousel: egy pörgethető elem, amiben tetszőlegesen választhatunk akár 10 videó közül is
- Találati videó: ami a fenti képen is látszik. Egy konkrét találat része
Receptek
Amennyiben gasztro blogunk van, akkor érdemes lehet arra gondolnunk, hogy a Google képes formában rendszeresen jelenít meg a találati listáján recepteket. Kattintáskor természetesen a kattintott recept webhelyére kerül a felhasználó. Egy jó, mutatós képpel, a schema.org megfelelő használatával és egy viszonylag forgalmas oldallal sok ilyen kattintást begyűjthetünk.
Top stories
A vezető hírek (azaz top stories) nagyon gyakran jelennek meg a találati listán. Ezek jellemzően a legjelentősebb, a legutóbbi 24-48 órában megjelent hírek, amelyek rendszerint híroldalakra mutatnak. Nagyon sokszor botlunk bele abba, hogy egy-egy időszakra ezek jelentősen lecsökkentik az átkattintási arányt, ugyanis éppen az aktuális témában vezető hír jelenik meg.
Webhelylinkek
Biztos vagy benne, hogy már mindenki találkozott azzal a jelenséggel, hogy mikor egy márkára keresett rá, akkor a fő találati elem alatt egy csapat link jelent meg, jellemzően két oszlopban. Ha a keresőbe írjuk, hogy „index.hu” akkor találkozhatunk ezzel is, ahogy az alábbi ábra mutatja: jellemzően a navigációs linkek jelennek meg itt, vagyis a kategóriák. Itt például a belföld, külföld, gazdaság és fórum linkek található.
Keresőmező
Természetesen a Google nagy keresőmezőjét már mindenki ismeri: hiszen ezzel keressük ki a minket érdeklő információkat nap mint nap. Ha például rákeresünk arra, hogy „eBay”, akkor az organikus találata alatt megjelenik egy jellemző kinézetű keresőbox. Ahhoz, hogy ez megjelenhessen, ismernünk kell a strukturált adatokat is, és szükség van havi minimum 100.000 látogatóra is.
Ez a funkció értelemszerűen a keresését könnyíti meg a felhasználóknak az adott oldalon.
Zárszó
Nekem az a véleményem, hogy egy SEO tervezésnél nagyon fontos annak az áttekintése, hogy a találati listának milyen egyéb elemei vannak még, amik hátráltatják a jó helyezések elérését. Mindig tartsuk szem előtt ennek a fontosságát, hiszen alapjaiban befolyásolja az eredményeket.
Jelen cikket köszönöm a Gremmedia.hu szakértőjének.
Képek forrása: Pixabay.com; Gremmedia.hu